Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Bałwochwalstwo Salomona

Czechowicz, Szymon (1689-1775)
ZKW/6726/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Rzym (miejsce powstania)
Datowanie
ok.1720-1730
Technika
tusz brązowy i szary, gwasz biały, pióro, pędzel, lawowanie
Tworzywo
papier żeberkowy beżowy
Rodzaj
rysunek
Rozwiń
Dział
Rysunek
Własność
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
21,7 x 34,8 [34,4 x 47,6] cm
Analogie

Rysunek wykazuje analogie z obrazem o tym samym tytule pędzla Sebastiano Conca (dwie wersje: Galleria Nazionale d’Arte Antica di Palazzo Barberini, nr inw. 2398; Palacio Real de Aranjuez, nr inw. P000102), do którego prac Czechowicz wyraźnie nawiązywał w swojej twórczości. Pod względem kompozycyjnym praca przypomina również szkic Antonia Gionima który kształcił się w Rzymie w podobnym okresie, co Czechowicz (aukcja Christies, Paryż, 16.10.2013, lot nr 367).

Bibliografia
J. Guze, A. Dzięciołowski, Rysunki i akwarele. Fundacja Zbiorów im. Ciechanowieckich. Katalog zbiorów, Warszawa 1994, s. 244-245
Geniusz baroku. Szymon Czechowicz 1689-1775, red. A. Betlej T. Zaucha, Kraków 2020, s. 334-335
Opis tekstowy

Bałwochwalstwo Salomona

Czechowicz, Szymon (1689-1775)
ZKW/6726/ab
Szymon Czechowicz, urodzony w Krakowie malarz religijny i portrecista, zdobył wykształcenie w Rzymie, gdzie przebywał w latach 1714-1730. Po powrocie do Polski poświęcił się niemal wyłącznie malarstwu religijnemu dla kościołów Warszawy, Lublina i Wilna.

Przedstawienie (dawniej błędnie identyfikowane jako "Wielkoduszność Scypiona") jest ilustracją starotestamentowej historii – "Bałwochwalstwo Salomona", opisującej sprzeniewierzenie się króla Salomona Bogu Jahwe, w wyniku którego nastąpił rozpad i upadek królestwa Izraela. Budując Świątynię Jerozolimską, Salomon zaskarbił sobie Boże łaski, które z upływem czasu stracił w wyniku nadmiernego upodobania do kobiet i sprawowania kultów bałwochwalczych. "Kiedy Salomon zestarzał się, żony zwróciły jego serce ku bogom obcym i wskutek tego jego serce nie pozostało tak szczere wobec Pana" (1 Krl, 11, 4-5).

W centrum kompozycji Salomon, trzymając w dłoniach kadzielnicę, przyklęka na poduszce, wpatrując się w umieszczony na podwyższeniu posąg. W otoczeniu monarchy widać młode kobiety, ubrane w bogato drapowane suknie. Tuż przy królu widnieje niewiasta w koronie, lewą dłoń wyciągając w stronę Salomona, prawą zaś wskazując na wizerunek bóstwa, któremu hołd składają również pozostałe kobiety przedstawione w przyklęku. Orszak zamykają przygrywające na fletach panny w wiankach.

Czechowicz wykonał rysunek w Rzymie, na co wskazywałyby m.in. cechy architektury i krajobrazu w tle oraz zapożyczenia z twórczości mistrzów włoskich, np. z twórczości Guido Reniego.

[Marta Zdańkowska]
Czytaj więcej
Wystawy

Bałwochwalstwo Salomona

Czechowicz, Szymon (1689-1775)
ZKW/6726/ab

GENIUSZ BAROKU. Szymon Czechowicz (1689-1775), Muzeum Narodowe w Krakowie, 15.X.2020-21.II.2021