Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Popiersie czytającej kobiety

Glicenstein, Henryk (Enoch, Enrico, Henoch) (1870-1942) (rzeźbiarz)
ZKW/1064
Miejsce powstania/znalezienia
Włochy (?), Polska (?) (miejsce powstania)
Datowanie
przed 1910 (?)
Technika
odlewanie, cyzelowanie
Tworzywo
miedź
Rodzaj
płaskorzeźba
Rozwiń
Dział
Rzeźba
Własność
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
34,4 x 26 cm
Bibliografia
"Henryk (Henoch) Glicenstein (1870-1942). Rzeźba Glicensteina – nieokiełznane połączenie ducha i materii", Konin 2004, s. 4-5
Tamara Sztyma-Knasiecka, Syn swojego Ludu. Twórczość Henryka Glicensteina 1870-1942, "Syn swojego Ludu. Twórczość Henryka Glicensteina 1870-1942", Warszawa 2008, s. 245, nr 71
Artur Badach, Rzeźba. Katalog zbiorów., Warszawa 2011, s. 166-167, nr kat. 140
Artur Badach, A Complete Catalogue of Sculptures, Warszawa 2014, s. 166-167, nr kat. 140
Słowa kluczowe
Opis tekstowy

Popiersie czytającej kobiety

Glicenstein, Henryk (Enoch, Enrico, Henoch) (1870-1942) (rzeźbiarz)
ZKW/1064
Henryk (Enoch, Enrico, Henoch) Glicenstein (Turek k. Konina 1870-1942 Nowy Jork)
Rzeźbiarz, malarz i grafik pochodzący z rodziny żydowskiej; syn kamieniarza wykonującego macewy. Studiował w akademii monachijskiej pod kierunkiem Wilhelma von Rümanna (1889-1895). W 1895-1910 mieszkał w Rzymie, a później w Warszawie, krótko kierując katedrą rzeźby w tutejszej SSP. Od 1928 w Nowym Jorku. Wykonywał portrety, płaskorzeźbione plakiety i monumentalne figury o tematyce rodzajowej i religijnej.

W twórczości Glicensteina płaskorzeźby pojawiają się przed 1900. Wczesnym ich przykładem jest metalowy relief z 1896, przedstawiający staruszkę (Muzeum Sztuki w Łodzi). Zastosowany w tym dziele sposób kadrowania – duże zbliżenie na twarz i dłonie modela – został powtórzony w prezentowanej tutaj plakiecie. Płaskorzeźba z ZKW różni się oczywiście od reliefu ze staruszką pod względem stylowym. Rysunek oparty na krzywej linii, charakterystycznej dla secesji, oraz operowanie wyrazistym konturem upodabniają naszą płaskorzeźbę do najbardziej znanej pracy Glicensteina z okresu przełomu wieków – tzn. reliefu Narcyz (1899-1901, MNW).

[Artur Badach]
Czytaj więcej
Wystawy

Popiersie czytającej kobiety

Glicenstein, Henryk (Enoch, Enrico, Henoch) (1870-1942) (rzeźbiarz)
ZKW/1064
Słowa kluczowe: