Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Martwa natura z roemerem, cytryną i tacą z chlebem

Velde III, Jan van de (1619-1662) (autor)
ZKW/1733/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Niderlandy (miejsce powstania)
Datowanie
lata 50. XVII w.
Technika
olej
Tworzywo
deska topolowa
Rodzaj
obraz
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
64 x 49,5 [80 x 66,5] cm
Słowa kluczowe
Opis tekstowy

Martwa natura z roemerem, cytryną i tacą z chlebem

Velde III, Jan van de (1619-1662) (autor)
ZKW/1733/ab
Obraz uchodził za dzieło Abrahama van Beyerena (Haga 1620/21-1690 Overschie) – sygnowany jest monogramem, który wskazywać miał na jego autorstwo. Atrybucję taką zakwestionował Fred G. Meijer z Rijksbureau voor kunsthistorische Dokumentatie w Hadze, uznając że jest to dzieło typowe dla twórczości Jana van de Velde III (Haarlem ok. 1619-1662 Amsterdam?) i zaproponował datowanie na 2. poł. lat 50. XVII w. Niewielkich rozmiarów obrazy van de Veldego charakteryzują się minimalistyczną kompozycją, jednorodnym i powtarzalnym zestawem przedmiotów i podobnym jak w naszym obrazie sposobem malowania tkaniny i opracowania tła. Ukryte w obrazie symbole nadają przedstawieniu moralizujący: kielich z winem (tzw. roemer) i chleb mają symbolikę eucharystycznąną, cytryna – owoc o pięknej skórce i cierpkim wnętrzu stanowi aluzję do grzechu zawartego w zmysłowych doznaniach, nasiona maku (w papierowym rożku) symbolizują sen wieczny, przypominają więc o krótkotrwałości doczesnego życia. Po prawej na wysokości czaszy kielicha umieszczona jest wtórna sygnatura: AVB.
Czytaj więcej
Wystawy

Martwa natura z roemerem, cytryną i tacą z chlebem

Velde III, Jan van de (1619-1662) (autor)
ZKW/1733/ab
Świat Rembrandta. Artyści. Mieszczanie.Odkrywcy, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sale wystawowe II piętra Zamku, 28.VI.2021-19.IX.2021
Słowa kluczowe: