Wróć do poprzedniej strony

zkw_37_000.jpg
zkw_37_p_002.jpg
zkw_37_p_004.jpg
zkw_37_p_006.jpg
Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Popiersie Innocentego XI

Guidi, Domenico (1628-1701) (rzeźbiarz)
ZKW/37
Miejsce powstania/znalezienia
Rzym (Włochy) (miejsce powstania)
Datowanie
po 1693
Technika
rzeźbienie
Tworzywo
marmur biały, marmur czarny podstawa
Rodzaj
rzeźba
Rozwiń
Dział
Rzeźba
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
97 x 84 x 39 [117 x 84 x 39] cm
Analogie
Prawie identyczne, choć lekko uszkodzone, popiersie znajduje się w zbiorach muzeum w Ilok, Chorwacja (zob: Bacchi 1994, p. 70, fig. 8)
Słowa kluczowe
Opis tekstowy

Popiersie Innocentego XI

Guidi, Domenico (1628-1701) (rzeźbiarz)
ZKW/37
Wyobrażenie Innocentego XI, w mucecie, czapce camauro, z szeroką stułą ozdobioną stylizowanymi liśćmi akantu oraz powtórzonym symetrycznie herbem rodziny Odescalchi, z tiarą i kluczami, należy do serii biustów portretowych papieży, jakie Domenico Guidi wykonał na zamówienie Odescalchich w latach 90. XVII w. Popiersia: Aleksandra VII, Aleksandra VIII, Innocentego X i Innocentego XII znane są nie tylko z wersji marmurowych, ale także z licznych powtórzeń w terakocie i brązie. Należące do serii rzeźby znajdują się obecnie w różnych kolekcjach włoskich, angielskich i amerykańskich. Popiersie z Zamku Królewskiego w Warszawie, wykonane zapewne tuż po 1693, ma wszystkie cechy, które zaobserwować można w pozostałych rzeźbach z serii. Innocenty XI został sportretowany w camauro, pelerynie i szerokiej stule ozdobionej herbami na wysokości piersi. Twarz modela skierowana jest w trzech czwartych w prawo. Ramiona i tors papieża tworzą, identycznie jak w pozostałych rzeźbach, równoboczny trójkąt. Bardzo podobny jest także sposób ułożenia poszczególnych fałd na pelerynie. Popiersie dłuta Guidiego w kilka lat po powstaniu zostało być może wykorzystane jako pierwowzór dla wizerunku Innocentego XI na jego nagrobku w Bazylice św. Piotra w Rzymie, odkutym przez Camilla Rusconiego, ukończonym w 1701. Prawie identyczny, lecz uszkodzony egzemplarz popiersia Innocentego XI znajduje się w zbiorach muzeum w Ilok (Chorwacja). Rzeźba znajdowała się dawniej w zbiorach książąt Odescalchi we Włoszech, później w kolekcji prywatnej w Wielkiej Brytanii. Dar rządu RFN dla Zamku Królewskiego w Warszawie w 1980. Domenico Guidi (Torano 1628-1701 Rzym) Rzeźbiarz włoski. Czynny w Rzymie od 1648, rozpoczynał karierę w warsztacie Alessandra Algardiego. Do najważniejszych jego prac należą m.in. monumentalny relief ze Świętą Rodziną w kościele S. Agnese w Rzymie i nagrobek Klemensa IX w kościele S. Maria Maggiore. Po śmierci Berniniego i Algardiego prowadził jeden z największych warsztatów rzeźbiarskich nad Tybrem. W gronie jego patronów i klientów znajdowali się m.in. królowa Krystyna szwedzka oraz król Francji Ludwik XIV, dla którego artysta wykonał rzeźbę Sławy (Wersal). Innocenty XI, ur. jako Benedetto Odescalchi (1611-1689). Biskup Novary, legat papieski w Ferrarze, kardynał od 1645, papież od 1676. Jego wysiłki w polityce zagranicznej skierowane były przeciwko ekspansji Turcji. Inicjator powstania Świętej Ligi. Przyczynił się do zawarcia przymierza polsko-austriackiego i nakłaniał Jana III do odsieczy Wiednia w 1683. Prowadził spór z Ludwikiem XIV, dotyczący suwerenności Kościoła katolickiego we Francji. Beatyfikowany w 1956.
Czytaj więcej
Wystawy

Popiersie Innocentego XI

Guidi, Domenico (1628-1701) (rzeźbiarz)
ZKW/37
Jan III Sobieski. Polski Król w Wiedniu, Österreichische Galerie Belvedere Wissenschaftliche Anstalt öffentlichen Rechts, Pałac Zimowy księcia Eugeniusza Sabaudzkiego, 7.VII.2017-1.XI.2017
Słowa kluczowe: