Zegar kominkowy z brązu złoconego i patynowanego, z Amorem i hełmem Marsa. Na prostokątnej podstawie wspartej na czterech dzwonowatych nóżkach i ozdobionej na froncie symbolami militarnymi (tarcza, ziejące ogniem lufy armatnie, kołczany), ustawiona została bankietką z poduszką z chwostami na rogach i podwieszoną miękką tkaniną obrzeżoną frędzlami, ozdobioną motywem skrzyżowanych mieczy w laurowym wieńcu. Na bankietce spoczywa okazały hełm z patynowanym ciemno dzwonem i daszkiem oraz złoconymi policzkami, pióropuszem i płaskorzeźbioną maską Meduzy Gorgony Zegar kominkowy z brązu złoconego i patynowanego, z Amorem i hełmem Marsa. Na prostokątnej podstawie wspartej na czterech dzwonowatych nóżkach i ozdobionej na froncie symbolami militarnymi (tarcza, ziejące ogniem lufy armatnie, kołczany), ustawiona została bankietką z poduszką z chwostami na rogach i podwieszoną miękką tkaniną obrzeżoną frędzlami, ozdobioną motywem skrzyżowanych mieczy w laurowym wieńcu. Na bankietce spoczywa okazały hełm z patynowanym ciemno dzwonem i daszkiem oraz złoconymi policzkami, pióropuszem i płaskorzeźbioną maską Meduzy Gorgony umieszczoną od frontu. W otworze hełmu, pomiędzy policzkami, siedzi maleńki, nagi, skrzydlaty Amor. Wychylony ku widzowi, trzyma w prawej ręce łuk, w lewej - uniesionej i wyciągniętej – strzałę. Ikonografia dekoracji obudowy zegara nawiązuje do tematu Amor Vincit Omnia (Miłość zwycięża wszystko), pochodzącego z Eklog Wergiliusza (X.69: Omnia vincit amor et nos cedamus amori), tu zrealizowanego w formie przeciwstawienia boga wojny Marsa reprezentowanego przez atrybuty (hełm, lufy armatnie, miecze, laur) i figurki Amora z dumą ukazującego swe znaki: łuk i strzały. Bez wątpienia projektantowi obudowy zegarowej był znany znakomity obraz Carravaggia "Amor Vincit Omnia" , co widoczne jest w analogicznym, figlarnym przechyleniu głowy boga miłości i geście wyciągniętej ręki prezentującym strzałę – narzędzie zwycięstwa. Mechanizm zegara mieszczący się w hełmie, zaopatrzony jest w biało emaliowaną tarczę z rzymskimi cyframi godzin i dwie złocone wskazówki.
umieszczoną od frontu. W otworze hełmu, pomiędzy policzkami, siedzi maleńki, nagi, skrzydlaty Amor. Wychylony ku widzowi, trzyma w prawej ręce łuk, w lewej - uniesionej i wyciągniętej – strzałę. Ikonografia dekoracji obudowy zegara nawiązuje do tematu Amor Vincit Omnia (Miłość zwycięża wszystko), zaczerpniętego z Bukolik Wergiliusza (Ekloga X, 1. 69: Omnia vincit Amor et nos cedamus Amori), tu zrealizowanego w formie przeciwstawienia boga wojny Marsa reprezentowanego przez atrybuty (hełm, lufy armatnie, miecze, laur) i figurki Amora z dumą ukazującego swe znaki: łuk i strzały. Bez wątpienia projektantowi obudowy zegarowej był znany znakomity obraz Carravaggia "Amor Vincit Omnia" , co widoczne jest w analogicznym, figlarnym przechyleniu głowy boga miłości i geście wyciągniętej ręki prezentującym strzałę – narzędzie zwycięstwa. Mechanizm zegara mieszczący się w hełmie, zaopatrzony jest w biało emaliowaną tarczę z rzymskimi cyframi godzin i dwie złocone wskazówki.
…
Czytaj więcej