Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Wjazd Ludwika XVI do Vincennes

Maraino, Innocente (fl. 1767-1800) (malarz)
ZKW/5633/ab
Miejsce powstania/znalezienia
miejsce nieznane (miejsce powstania)
Datowanie
przed 1800
Technika
gwasz
Tworzywo
kość, szylkret (?) (oprawa), metal (oprawa)
Rodzaj
miniatura, rama własna
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
13 x 21,5 [21,3 x 30,5] cm
Pierwowzór
Miniatura powstała niewątpliwie w oparciu o wzorzec malarski. Istnieją cztery obrazy, ukazujące wjazd Ludwika XIV do Vincennes, z których każdy mógłbyby być pierwowzorem dla niniejszej miniatury, choć nie jest ona kopią żadnego z nich. Obrazy te znajdują się w następujacych europejskich kolekcjach muzealnych: 1) Adam Frans Van der Meulen (1632-1690), A Cavalcade, olej na płótnie, The University of Edinburgh. Art Collection: nr inw. EU0725 2) Adam Frans Van der Meulen (1632-1690), Louis XIV at Vincennes, olej na płótnie, Muzeum Puszkina w Moskwie 3) Adam Frans Van der Meulen (1632-1690), Ausfahrt Ludwigs XIV. nach Vincennes, olej na płótnie, Gemäldegalerie Alte Maister w Dreźnie: nr inw. Gal.-Nr. 1114 4) Adam Frans Van der Meulen (1632-1690), Ludwig XIV. auf der Reise, olej na płótnie, Ermitaż w Petersburgu: nr. inw. FAL_007730
Słowa kluczowe
Opis tekstowy

Wjazd Ludwika XVI do Vincennes

Maraino, Innocente (fl. 1767-1800) (malarz)
ZKW/5633/ab
Wśród cennych nabytków malarskich, pozyskanych do Zamku w ostatnim czasie, znalazła się miniatura ukazująca wjazd dworu Ludwika XIV (1638–1715) do znajdującego się pod Paryżem Vincennes. Widoczny na przedstawieniu orszak Króla Słońce przemierza pagórkowaty teren porośnięty z rzadka drzewami, zmierzając do niknącego w dali Zamku Vincennes. Władca jedzie karetą, w otoczeniu licznych dworzan, poruszających się pieszo lub konno. Postaci ubrane są w stroje z epoki. Mężczyźni noszą długie okrycia wierzchnie zwane szustokorami oraz krótkie spodnie typu culotte. Pod szyjami mają zawiązane koronkowe żaboty, a ich głowy zdobią kapelusze o płaskich rondach przybranych piórami. Ci, którzy znajdują się blisko króla, mają na znak szacunku zdjęte kapelusze. To niewielkich rozmiarów dzieło, oprawione w piękną ramkę, o dekoracji nawiązującej do sztuki okresu Ludwika XIV, zostało namalowane przez Innocentego Maraino, lombardzkiego artystę zawodowo związanego z teatrem. Maraino wykonywał zarówno projekty budynków teatralnych, jak i dekoracji scenicznych (pracował prawdopodobnie dla Teatro alla Scala w Mediolanie). Artysta w Polsce przebywał od roku 1767, kiedy to na zlecenie Stanisława Augusta (1732–1798) zaczął malować dekoracje ścienne w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Tworząc miniaturę wjazdu dworu Ludwika XIV, Maraini musiał mieć za punkt odniesienia dzieło innego artysty – flamandzkiego malarza Adama Fransa van der Meulena (1632–1690), pracującego na dworze Ludwika XIV. Wiadomo, że malarz ten wykonał kilka wersji wjazdu do Vincennes, różniących się między sobą detalami. Miniatura zakupiona do Zamku powstała najprawdopodobniej na podstawie wersji znajdującej się obecnie w Gemäldegalerie Alte Meister w Dreźnie, o czym przekonuje podobieństwo w kompozycji i kolorystyce. Co zaskakujące, mimo bogatej twórczości, powstającej w związku z najważniejszymi przedsięwzięciami kulturalnymi w kraju, nie zachowały się żadne z prac Marainiego, z wyjątkiem omawianej tu miniatury. Nie wiemy, czy malarz wykonał więcej tego typu prac i dlaczego podjął się namalowania dzieła w tak małej skali, skoro był artystą wielkoformatowym. Brak źródeł nie pozwala też stwierdzić, na czyje zlecenie powstała miniatura, namalowana na tak cennym podłożu, jak kość słoniowa. Nie jest wykluczone, że zamawiającym mógł być sam Stanisław August. Posiadał on w swojej kolekcji obrazy, których autorem (wg inwentarza) był van der Meulen. Cztery z nich ukazywały sceny z udziałem Ludwika XIV. Niestety, nie można obecnie potwierdzić, by któryś z tych obrazów był pierwowzorem dla miniatury Marainiego.
Czytaj więcej
Wystawy

Wjazd Ludwika XVI do Vincennes

Maraino, Innocente (fl. 1767-1800) (malarz)
ZKW/5633/ab
Słowa kluczowe: