Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Zuzanna i starcy

Ruggeri, Marco ; zw. Marco Zoppo (1432?-1478?) (autor)
ZKW/5981/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Włochy (miejsce powstania)
Datowanie
poł. XV w.
Technika
tempera
Tworzywo
deska
Rodzaj
obraz, rama własna
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
58,5 x 171,7 [73 x 186] cm
Bibliografia
Paul Schubring, Cassoni, Truhen und Truhenbilder der italienischen Frührenaissance, Lipsk 1915
Catalogue des nouvelles acquisitions de la Collection Goudstikker, Amsterdam 1927
Frederik Schmidt-Degener, Italiaansche Kunst in nederlandsch Bezit, Amsterdam 1934
Roberto Longhi, Nuovi Ampliamenti (1940-1955), – Roberto Longhi: Nuovi Ampliamenti (1940-1955), in: Edizione delle opere complete di Roberto Longhi, Officina Ferrarese, V, Florenz 1956, p. 180 (Francesco del Cossa)., t. 5, Florencja 1956, seria Edizione delle opere complete di Roberto Longhi
Anna Maria Cetto, Der Berner Traian- und Herkinbald-Teppich, "Jahrbuch der Bernischen Historischen Museums in Bern", Berno 1966
Bernard Berenson, Italian Pictures of the Renaissance: Central Italian and North Italian Schools, t. 1,2, Londyn 1968
Christopher Wright, Paintings in Dutch Museums, [w:] An Index of Oil Paintings in Public Collections in the Netherlands by Artists Born Before 1870, Londyn 1980
C. E. De Jong-Janssen, Catalogue of the Italian Paintings in the Bonnefantenmuseum, Maastricht 1995
Due cassoni estensi, red. Salvatore Settis, t. 6, 1995, seria I Tatti Studies. Essays in the Renaissance
Opis tekstowy

Zuzanna i starcy

Ruggeri, Marco ; zw. Marco Zoppo (1432?-1478?) (autor)
ZKW/5981/ab
Według biblijnej Księgi Daniela Zuzanna była żoną zamożnego i szanowanego obywatela. Dwóch sędziów, którzy często odwiedzali dom małżonków, zachwyciło się urodą Zuzanny i postanowiło ją uwieść. Kiedy kobieta brała kąpiel w swoim ogrodzie, sędziowie zaskoczyli ją, wychodząc z ukrycia. Zuzanna nie uległa ich namowom. Mężczyźni zawołali domowników i zeznali, że zastali ją z kochankiem. Ponieważ sędziowie byli szanowanymi obywatelami, wszyscy im uwierzyli. Zuzannę publicznie oskarżono o cudzołóstwo, co według ówczesnego prawa groziło ukamienowaniem. Prorok Daniel dowiódł jednak, że sędziowie kłamali. Historia Zuzanny należy do najpopularniejszych tematów biblijnych, jakie były ukazywane przez artystów. Dzieło Ruggeriego przedstawia tylko fragment opowieści. Po lewej stronie obrazu, w prześwicie łuku, Zuzannę widać w towarzystwie dwóch sędziów, natomiast w centrum kobieta jest prowadzona przed sąd. Marco Zoppo był włoskim malarzem, który działał w Padwie, Bolonii i Wenecji. Jego twórczość jest typowa dla sztuki północnych Włoch. Zajmował się malowaniem obrazów ołtarzowych i portretów. Jego dzieła można znaleźć także w największych muzeach świata, jak Luwr, National Gallery of Art w Waszyngtonie i Kunsthistorisches Museum w Wiedniu. Przypuszcza się, że obraz mógł być niegdyś fragmentem ściennej boazerii lub przednią ścianą skrzyni typu cassoni, mebla charakterystycznego dla toskańskiego renesansu. Skrzynie takie, bogato zdobione, były zazwyczaj wręczone z okazji ślubu. Historia dzieła jest udokumentowana od 1915 r., kiedy zostało zakupione przez prywatnego właściciela w weneckim antykwariacie. Później znajdowało się w kilku innych prywatnych kolekcjach, m.in. w Londynie, Paryżu i Hadze.
Czytaj więcej
Wystawy

Zuzanna i starcy

Ruggeri, Marco ; zw. Marco Zoppo (1432?-1478?) (autor)
ZKW/5981/ab
Przebudzeni, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum, sale II piętra, 2023