Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Św. Jan Chrzciciel (?)

Caracciolo, Giovanni Battista (Battistello) (1578-1635) (autor)
ZKW/5880/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Neapol (Włochy) (miejsce powstania)
Datowanie
przed 1610
Technika
olej
Tworzywo
płótno
Rodzaj
obraz
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
63 x 49,5 [87 x 73,5] cm
Analogie
Analogie: Giovanni Battista Caracciolo (Battistello), The Young Saint John in the Wilderness, 1610-1620, olej, płótno, ok. 96 x 130 cm (37 3/4 x 50 1/8 cali), zbiory Berkeley Art Museum, University of California
Bibliografia
Stefano Causa, Notizia di un nuovo Battistello, "Kronos", z. 11, r. 2007, 2007, seria 11/2007, s. 79-84., s. 79-84.
Véronique Damian, Tableaux napolitains du Naturalisme au Baroque, Galerie Canesso (Paris) 2007, s. 8-11., Paryż 2007, s. 8-11.
Nicola Spinosa, Pittura del Seicento a Napoli da Caravaggio a Massimo Stanzione, Naples, 2010, s. 174, nr 27., Neapol 2010, s. 174, nr 27.
Opis tekstowy

Św. Jan Chrzciciel (?)

Caracciolo, Giovanni Battista (Battistello) (1578-1635) (autor)
ZKW/5880/ab
400 lat temu przez Włochy przetoczyła się burza, którą wywołał Michelangelo Merisi, znany jako Caravaggio (1571–1610). Wystarczyło mu zaledwie 10 lat, by odmienić oblicze malarstwa włoskiego i znacząco wpłynąć na największych artystów epoki: Petera Paula Rubensa, Rembrandta van Rijna, Gian Lorenza Berniniego. Bez Caravaggia nie byłoby ani sztuki baroku z jej patosem i dramatyczną grą świateł i cieni, ani wielkich malarzy XIX w., ani sztuki współczesnej. Pobyt artysty w Rzymie, a potem w Neapolu przyczynił się do powstania w malarstwie stylu zwanego caravaggionizmem, który błyskawicznie rozprzestrzenił się na inne kraje Europy, a szczególnie: Hiszpanię, Francję, Holandię i Flandrię. W portrecie chłopca, który jest najprawdopodobniej przedstawieniem św. Jana Chrzciciela, można dostrzec wszystkie elementy charakterystyczne dla maniery Caravaggia: bliski i ciasny kadr, ostry światłocień, a także ograniczenie detali oraz kolorystyki. Gdyby nie porównania z pracami innych caravaggionistów trudno byłoby rozpoznać w wizerunku nonszalancko upozowanego młodzieńca dzieło o charakterze religijnym. Ograniczenie pola widzenia wyłącznie do zobrazowanej postaci, jednolicie ciemne tło, skierowanie światła na portretowanego i nasycone kolory powodują, że cała uwaga widza koncentruje się na przedstawionej osobie i jej emocjach. Autor dzieła, Caracciolo, jest dziś uważany za jednego z najwybitniejszych naśladowców Caravaggia. Był jednym z tych artystów, który nie tylko zachwycili się sztuką wielkiego artysty, ale mieli też okazję poznać go osobiście w Neapolu, rodzinnym mieście Caracciola. Co więcej, uważa się, że dzieło powstało jeszcze za życia Caravaggia jako natychmiastowa reakcja na jego prace, co sprawia, że jest to obraz o wielkiej wartości dla badań nad wczesną recepcją tego stylu.
Czytaj więcej
Wystawy

Św. Jan Chrzciciel (?)

Caracciolo, Giovanni Battista (Battistello) (1578-1635) (autor)
ZKW/5880/ab
Arcydzieła na Zamku - Mattia Preti "Partia tryktraka", Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Galeria Arcydzieł, 27.VI.2023-24.IX.2023