Przejdź do treści
Przycisk menu
Menu
Wróć do poprzedniej strony
Wróć do poprzedniej strony
Dodaj do ulubionych
Zaloguj się
lub
Zarejestruj się
, aby dodać pozycję do ulubionych.
Pobierz pliki
Możesz teraz pobrać pliki
Podstawowe informacje
Diana i Akteon
Speckaert, Hans (1535/1545 – 1575/1580) (autor)
ZKW/6005/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Włochy (?) (miejsce powstania)
Datowanie
3. ćw. XVI w.
Technika
olej
Tworzywo
płótno dublowane
Rodzaj
obraz
…
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
75 x 96,5 [95 x 116] cm
Analogie
Analogie: "Actaeon changed into a stag: as punishment for seeing her bathe, Diana changes Actaeon, the hunter, into a stag", szkic przygotowawczy, papier, tusz, piórko, 244 x 415 mm, Fondation Custodia - Collection Frits Lugt, nr 2335.
Słowa kluczowe
chart
drzewo
góra
góry
kobieta
kołczan
łuk
mężczyzna
mitologia
mitologia grecka
pies
płaszcz
postać siedząca
postać stojąca
skała
strzała
tkanina
włócznia
źródło
Opis tekstowy
Diana i Akteon
Speckaert, Hans (1535/1545 – 1575/1580) (autor)
ZKW/6005/ab
Starożytna historia o Dianie i Akteonie była tematem chętnie podejmowanym przez artystów nowożytnej Europy. Wśród niezliczonych realizacji malarskich tego czasu znajdują się prace tak sławnych artystów, jak Lucas Cranach, Tycjan i Rembrandt. Według Owidiusza, który opisał ten mit w Metamorfozach, Akteon był myśliwym. W czasie jednego ze swoich polowań niechcący zaskoczył kąpiącą się Dianę, boginię lasów i łowów. Za ten czyn, uchodzący za świętokradztwo, został ukarany. Bogini skropiła go wodą ze źródła, w którym się kąpała. Myśliwy zamienił się w jelenia i wkrótce rozszarpały go jego własne psy myśliwskie. Przedstawianie tej dramatycznej historii w sztukach wizualnych było dla artystów okazją do popisania się umiejętnościami w komponowaniu sceny wieloosobowej (według mitu Dianie towarzyszyły służące, nimfy), oddaniu dynamicznych póz oraz przekazaniu emocji postaci. Szczególnie wyrafinowane realizacje tego tematu należą do nurtu sztuki zwanego manieryzmem, który kwitł w Europie od lat 20. XVI w. do końca tego stulecia. Charakterystycznymi cechami dzieł manierystycznych były: celowe pokazanie postaci w nienaturalnych pozach, wydłużenie sylwetek (stosunkowo małe głowy, długie ręce i nogi), patetyczne gesty, teatralizacja i komplikowanie układów postaci. Obraz Speckaerta, flamandzkiego artysty aktywnego w Rzymie, jest doskonałym przykładem dzieła zrealizowanego w stylistyce manierystycznej i zawiera w sobie wszystkie wyżej omówione elementy tego stylu. Speckaert był jednym z najwcześniejszych przedstawicieli północnego manieryzmu, a jego twórczość wywarła znaczący wpływ na innych malarzy flamandzkich. Warto dodać, że obecnie zaledwie cztery obrazy w zbiorach europejskich są uznawane za oryginalne dzieła tego artysty. Znanych jest też ok. 30 jego rysunków, w tym – co istotne – rysunek z przedstawieniem mitu o Dianie i Akteonie, niezwykle bliski kompozycyjnie prezentowanemu obrazowi, prawdopodobnie szkic przygotowawczy do jego namalowania.
…
Czytaj więcej
Wystawy
Diana i Akteon
Speckaert, Hans (1535/1545 – 1575/1580) (autor)
ZKW/6005/ab
Podstawowe informacje
Opis tekstowy
Wystawy
Słowa kluczowe:
chart
drzewo
góra
góry
kobieta
kołczan
łuk
mężczyzna
mitologia
mitologia grecka
pies
płaszcz
postać siedząca
postać stojąca
skała
strzała
tkanina
włócznia
źródło