Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Kornelia, Matka Grakchów

Kauffmann, Angelika (1741-1807) (autor)
ZKW/6045/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Rzym (Włochy) (miejsce powstania)
Datowanie
1788
Technika
olej
Tworzywo
płótno
Rodzaj
obraz, rama własna
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
110 x 152 [125 x 164,5] cm
Analogie
Analogie: 1) "Kornelia, Matka Grakchów", 1785, olej na płótnie,101x127 cm, Virginia Museum of Fine Arts (Richmond, USA); 2) "Kornelia, Matka Grakchów", 1785, olej na płótnie, 100,5 × 128 cm, Stiftung Weimarer Klassik (Weimar, Niemcy), nr inw. G 2405
Bibliografia
Lady V. Manners, G.C. Williamson, Angelica Kauffmann, R.A.: her life and works, Londyn 1924, s. 153, 170.
W. Wassyng Roworth, Kauffman and the Art of Painting in England, [w:] Angelica Kauffmann: A Continental Artist in Georgian England, Londyn 1992, s. 91
C. Knight, La memoria delle piture di Angelica Kauffmann, Rzym 1998, s. 79
W. Wassyng Roworth, Ancient Matron and Modern Patrons: Angelica Kauffman as a Classical History Painter, [w:] Women, Art and the Politics of Identity in Eighteenth-Century Europe, red. M. Hyde, J. Milman, Nowy Jork 2003, s. 202-206, il. 9.6
Opis tekstowy

Kornelia, Matka Grakchów

Kauffmann, Angelika (1741-1807) (autor)
ZKW/6045/ab
Obraz Angeliki Kauffman, słynnej artystki doby klasycyzmu, to jedno z najważniejszych płócien epoki, niezwykle cenny owoc polskiego mecenatu czasów I Rzeczypospolitej. Jego wykonanie zlecił w 1788 r. przebywający w Rzymie książę Stanisław Poniatowski, bratanek króla i światowej sławy kolekcjoner sztuki. Scena namalowana została wg przekazu zaczerpniętego ze zbioru antycznych historii dydaktycznych "Czyny i powiedzenia godne pamięci" Waleriusza Maksymusa (IV 4). Przedstawia Kornelię, matkę braci Grakchów, późniejszych wybitnych reformatorów rzymskiej republiki. "Największą ozdobą dla matek rodzin są ich dzieci. […] Pewna matka z kampańskiej rodziny była w gościnie u Kornelii, matki Grakchów, i pokazywała jej swoją ozdobną biżuterię, w owym czasie najpiękniejszą na świecie. Kornelia prowadziła z nią rozmowę, dopóki dzieci nie wróciły ze szkoły, i wtedy rzekła: »A to są moje ozdoby«" (tłum. I. Lewandowski). Wymowa opowieści podkreślającej wagę cnót rzymskich – skromności, poświęcenia dla rodziny i czułego macierzyństwa – jest bardzo sugestywna. Być może to znanemu z nowoczesnych poglądów księciu Stanisławowi obraz zawdzięcza istotną ideową zmianę wprowadzoną w ostatecznej kompozycji. We wcześniejszych wersjach córka Kornelii Sempronia ogląda z ekscytacją klejnoty w szkatułce. Na płótnie warszawskim przedstawiona jest już jednak z braćmi, dzięki czemu również na nią wskazuje dumna matka. Trzecia i ostateczna redakcja obrazu Kauffman, entuzjastycznie odebranego w Europie już w momencie prezentacji pierwszej wersji kompozycji, dziś jest uznawana za najdoskonalszą. Obraz ten jest przykładem zmiany, jaka zaszła w malarstwie w l. 80. XVIII w., m.in. pod wpływem odkrycia malarstwa pompejańskiego. Podobnie jak równie głośna Przysięga Horacjuszy Jacques’a-Louisa Davida obraz był nośnikiem republikańskiej dydaktyki moralnej, czerpiącej tematy z historii antycznej. Kauffman, pochodząca ze Szwajcarii, po odbyciu studiów artystycznych w kilku włoskich miastach, osiadła na krótko w Rzymie. W 1766 r. w pogoni za karierą zdecydowała się wyjechać do Londynu, by stać się tam współzałożycielką i aktywną twórczynią Royal Academy. Po powrocie na stałe do Italii w 1782 r. cieszyła się już sławą międzynarodową. Dziś jest uznawana za jedną z najbardziej wpływowych postaci intelektualnej elity epoki.
Czytaj więcej
Wystawy

Kornelia, Matka Grakchów

Kauffmann, Angelika (1741-1807) (autor)
ZKW/6045/ab
CREME DE LA CREME. Wybrane nabytki 2021–2022, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski, 18.III.2023-14.V.2023
Eleven. Creme de la creme zamkowych nabytków – malarstwo, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, 24.V.2024-14.VII.2024
Nabytki Zamku Królewskiego w Warszawie - 2021, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sale wystawowe II piętra, 2022