Wróć do poprzedniej strony

zkw_6037_000_220217.jpg
zkw_6037_p_002_220217.jpg
zkw_6037_p_003_220217.jpg
zkw_6037_p_004_220217.jpg
zkw_6037_p_005_220217.jpg
zkw_6037_p_006_220217.jpg
zkw_6037_p_007_220217.jpg
zkw_6037_p_008_220217.jpg
zkw_6037_p_009_220217.jpg
zkw_6037_p_010_220217.jpg
Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Tabakierka ze scenami portowymi

Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni (Miśnia ; 1710- ) (wytwórnia), Heintze, Johann Georg (fl. 1720-1749) dekoracja przypisywana (autor)
ZKW/6037
Miejsce powstania/znalezienia
Miśnia (Niemcy) (miasto)
Datowanie
ok. 1730
Technika
szkliwienie, malowanie naszkliwne
Tworzywo
porcelana, złoto (oprawa)
Rodzaj
tabakierka
Rozwiń
Dział
Ceramika
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
3,4 x 7,8 x 6 cm
Opis tekstowy

Tabakierka ze scenami portowymi

Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni (Miśnia ; 1710- ) (wytwórnia), Heintze, Johann Georg (fl. 1720-1749) dekoracja przypisywana (autor)
ZKW/6037
Tabakierka o nieregularnej formie kartusza (nawiązującej nieco do muszli przegrzebka), z płaską lekko wypukłą przykrywką w złotej oprawie. Ścianki zewnętrzne korpusu, powierzchnia zewnętrzna i wewnętrza pokrywki zdobione są scenami portowymi, malowanymi wielobarwnie, a podstawa – malowaną en camaieu (monochromatycznie purpurą manganu). Tabakierki stanowiły istotną część produkcji manufaktury miśnieńskiej w XVIII w. Ich forma i styl dekoracji zmieniały się adekwatnie do ewolucji wzornictwa tej wytwórni. Początkowo, analogicznie do innych wyrobów, np. naczyń serwisowych, zdobiono je poza chinoiserie właśnie scenami portowymi, łącząc je od połowy l. 30. XVIII w. z motywami europejskimi, które w kolejnych latach całkowicie je zastąpiły. Określane mianem portowych przedstawienia to ilustracje różnorodnych transakcji handlowych i prac marynarzy, tragarzy itp. odbywających się w porcie, na tle statków i fragmentarycznie zarysowanej architektury. Sceny te nie były wyłącznie capricciami portowymi, czyli wytworami wyobraźni malarzy na porcelanie, ale bardzo często odwzorowywały – w wersji zminiaturyzowanej – grafiki zgromadzone w archiwum miśnieńskiej wytwórni. Zwykle dekoratorzy tabakierek wykorzystywali miedzioryty dwóch rytowników: Melchiora Küsela (1626–1689) wg dzieł malarza i grafika Johanna Wilhelma Baura (1607–1640) zebranych w Serie Unterschiedliche Prospekten i Serie Iconographia oraz Anthony’ego van Zijlvelta (1637–1665) z serii Havens van Genua wg rysunków Johannesa Lingelbacha (1662–1674). Niejednokrotnie te wzorce graficzne były kadrowane przez dekoratorów tabakierek, a nawet w jednej kompozycji połączyli elementy zapożyczone z kilku różnych oryginałów. Dekoracja prezentowanej tabakierki to przykład takiej kompilacji motywów z kilku grafik, głównie Melchiora Küsela. Jej autorem jest Johann George Heintze (czynny w Miśni w l. 1720–1749), specjalizujący się w scenach portowych malowanych na licznych tabakierkach oraz w formie miniatur na naczyniach serwisowych. Artysta ten stworzył wiele identycznych kompozycji na ściankach tabakierek, wśród których liczne stanowiły wierne odwzorowanie rycin.
Czytaj więcej
Wystawy

Tabakierka ze scenami portowymi

Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni (Miśnia ; 1710- ) (wytwórnia), Heintze, Johann Georg (fl. 1720-1749) dekoracja przypisywana (autor)
ZKW/6037
CREME DE LA CREME. Wybrane nabytki 2021–2022, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski, 18.III.2023-14.V.2023
Nabytki Zamku Królewskiego w Warszawie - 2021, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Sale wystawowe II piętra, 2022