Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Joachim Murat

Gérard, François (1770-1837) (autor)
ZKW/6264/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Paryż (Francja) (miejsce powstania)
Datowanie
ok. 1810
Technika
olej
Tworzywo
płótno
Rodzaj
obraz, rama własna
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
26,5 x 21 [38 x 33 x 7,5] cm
Analogie
Analogie: Istnieje ukończony portret Joachima Murata, do którego niniejszy obrazek mógł być szkicem przygotowawczym, znajduje się w posiadaniu potomków króla (książęta Murat). Ponad to istnieją inne, pokrewne portrety Murata autorstwa François Gérarda (1770-1837): • szkic portretu Murata, dowódcy Gwardii Konsularnej i gubernatora Paryża, 1801, Wersal • szkic portretu Murata, Wielkiego Księcia Bergu i Kleve, 1805, Wersal • replika oryginału w mundurze Wielkiego Admirała Francji, Marszałka Cesarstwa, Musée de l’Armée (Muzeum Armii, Pałac Inwalidów) • szkic portretu popiersia Murata, w mundurze pułkownika gwardii neapolitańskiej, 1810 (Cesarska Galeria Sztuki, oryginał w zbiorach prywatnych) [dr Mariusz Klarecki, Katarzyna Rogalska, fragment opinii załączonej do protokołu Komisji Rzeczoznawców nr ZKW nr 22/2022 z dn. 23.08.2022]
Opis tekstowy

Joachim Murat

Gérard, François (1770-1837) (autor)
ZKW/6264/ab
Obraz stanowi studium popiersia do konnego portretu króla Neapolu i marszałka Francji Joachima Murata. Został on przedstawiony w mundurze pułkownika Gwardii Neapolitańskiej. Na jego piersi widzimy Order Królestwa Obojga Sycylii oraz najwyższej klasy Order Legii Honorowej. Joachim Murat (1767-1815), marszałek Francji, Wielki książę Bergu (1806-1808), król Neapolu (1808-1815) od najwcześniejszych lat związał się z osobą Napoleona Bonaparte. Służbę w armii rozpoczął w 1787. Początkowo walczył w rewolucji francuskiej. Jako adiutant Napoleona, uczestniczył w kampaniach we Włoszech i Egipcie. Po powrocie z wyprawy egipskiej, powrócił z Napoleonem do Francji dokonując zamachu 9 listopada 1799. W 1800 poślubił najmłodszą siostrę Napoleona – Karolinę Bonaparte. Murat wsławił się jako dowódca kawalerii w 1800 pod Marengo. W 1804 został mianowany przez Napoleona marszałkiem Francji. Podczas bitew w kampanii polskiej w latach 1806-1807 odznaczył się niespotykaną brawurą w szarży pod Pruską Iławą. 28 listopada 1806 triumfalnie wkroczył do Warszawy na czele kilku tysięcy francuskiej jazdy, w towarzystwie księcia Józefa Poniatowskiego. 7 grudnia, na mocy decyzji Murata i dzięki poparciu Napoleona, książę Józef Poniatowski objął stanowisko wodza tworzącej się armii polskiej. Organizację i strukturę armii, książę musiał uzgadniać z Muratem. Od tego czasu Murat i Poniatowski zaprzyjaźnili się. Książę podarował Muratowi szablę Stefana Batorego. W wyprawie na Moskwę 1812 dowodził kawalerią Wielkiej Armii, wsławił się morderczymi szarżami kirasjerów na Wielką Redutę w bitwie pod Borodino. W kampanii saksońskiej 1813 pobił Austriaków pod Dreznem. Książę Józef Poniatowski, ocalił Murata z zasadzki Kozaków pod murami Lipska. François-Pascal-Simon baron Gérard (1770-1837), został jednym z trzech osobistych malarzy cesarza Napoleona. Studiował w pracowni Jacquesa-Louisa Davida, który wywarł na niego ogromny wpływ. Gérard w 1803 został odznaczony Legią Honorową, a w 1819 otrzymał tytuł barona. François Gérard zasłużył się w światowej historii sztuki jako znakomity portrecista. Pozostawiając w swojej twórczości ok. 300 portretów. Malowane przez jego wizerunki odznaczają się idealizowaną formą, wystudiowaną pozą i stonowanym kolorytem. Gérard stał się w czasach Cesarstwa wielkim portrecistą dworu i rodziny cesarskiej. Był pierwszym malarzem cesarzowej Józefiny. Namalował również na zlecenie oficjalne portrety cesarza Napoleona. W jego twórczości znanych jest kilka wizerunków osobistości polskich, m.in.: Marii Walewskiej, Konstancji Ossolińskiej, Stanisława Mniszcha, czy prezentowane obecnie w Pałacu Pod Blachą portrety Katarzyny Starzeńskiej i Ludwika Michała Paca. Oprócz portretów okazjonalnie tworzył obrazy o tematyce historycznej i mitologicznej. Począwszy od 1801 Gérard wykonał dla Murata kilka portretów. Na pierwszym z nich Joachim Murat nosi mundur pułkownika konnych szaserów Gwardii Konsulów. Następny obraz powstał w 1805, kiedy to Murat został sportretowany w stroju Wielkiego Admirała Francji. Trzeci, obejmujący całą sylwetkę portret z 1812 przedstawia Murata w stroju króla Obojga Sycylii. Prezentowany szkic, odnosi się do obrazu z 1810, gdy François Gérard zamierzał ukazać Murata trzymającego w prawej ręce buławę marszałkowską na portrecie konnym. Z nieznanych powodów obraz nie został namalowany. Zakupione do naszych zbiorów studium portretowe Joachima Murata, jest namalowane w manierze szkicowej w pełni oddając manierę François Gérarda. Autentyczność obrazu, który zakupiliśmy została potwierdzona przez Alaina Latreille’a, specjalistę od malarstwa Gérarda, który w swojej wypowiedzi scharakteryzował obraz następującymi słowami: "jakość szkicu, akcenty kolorystyczne, z których wyłania się kilka skrupulatnie wyrysowanych linii, psychologia i charakter jednej z największych postaci Imperium; potwierdza doskonałe mistrzostwo artysty, który w historii sztuki zdobył tytuł "Malarza królów, króla malarzy" (luty 2022). Obraz został zakupiony w Galerii Imperial Art, Paris
Czytaj więcej
Wystawy

Joachim Murat

Gérard, François (1770-1837) (autor)
ZKW/6264/ab
Ci piekielni lansjerzy! Los infernos picadores!, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, pałac Pod Blachą , 2023
CREME DE LA CREME. Wybrane nabytki 2021–2022, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski, 18.III.2023-14.V.2023