Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Portret konny królewskiego pazia Gintowta

Bellotto, Bernardo (1722-1780) (autor)
ZKW/6256/ab
Miejsce powstania/znalezienia
Warszawa (Polska) (miejsce powstania)
Datowanie
1773
Technika
olej
Tworzywo
płótno
Rodzaj
obraz
Rozwiń
Dział
Malarstwo
Właściciel
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
60 x 55,5 [68 x 72] cm
Analogie
Analogie: 1) Pułkownik Königsfels uczący księcia Józefa Poniatowskiego jazdy konnej, Muzeum Narodowe w Warszawie (MP 4283 MNW) 2) Stajenny prowadzący konia, Muzeum Narodowe w Warszawie (MP 4276 MNW) 3) Portret konny oficera husarii, Kunsthistorisches Museum Wien (Gemäldegalerie, 9119)
Bibliografia
Barbara Król-Kaczorowska, Svolta di lavori fomiti alla Corte di Varsovia ed altri documenti bellotiani del periodo polacco, "Bulletin du Musee National de Varsovie", z. VII, r. 1966, s. 68
Stefan Kozakiewicz, Ricostruzione di un gruppo di dipinti bellotiani del periodo polacco, "Biuletyn Historii Sztuki ", z. VIII, nr 1-2, r. 1967, 1967, s. 32-45, fig. 9, il. 39.
Ciampi Sebastiano, Bibliografia critica delle antiche reciproche corrispondenze politiche, t. 2, Florencja 1839, s. 237, nr 34
Rastawiecki, Edward, Słownik malarzów polskich tudzież obcych w Polsce osiadłych lub czasowo w niej przebywających, t. 3 tomy, Warszawa, 1850, t. I, s. 55, nr 35
Fournier-Sarloveze Raymond, Les peintres de Stanislas Auguste II, roi de Pologne, Paryż 1907, s. 82
A. Koltonski, Wystawa portetu we Florencyi, "Sfinks", z. November , 1911, s. 258
Pawel Ettinger, Bellotto v Varshave, "Stariye Godiy", z. October-December, 1914, s. 13-14
Mańkowski Tadeusz (oprac.), Batowski Zygmunt (współudział), Brokl Kazimierz (współudział), Galeria Stanisława Augusta, t. 1-2, Lwów 1932, t. I, s. 62, 161
Hellmuth Allwill Fritzsche, Bernardo Bellotto genannt Canaletto, Burg b. Magdeburg 1936, s. 126
Egidio Martini, La Pittura veniziana de/ Settecento, Wenecja 1964, pl. 218
Kozakiewicz Stefan, Bernardo Bellotto gennant Canaletto, t. 2, Recklinghausen 1972, nr kat. 434, s. 390-391
Ettore Camesasca, L' Opera completa del Bellotto, Mediolan 1974, s. 116, nr 253
Alberto Rizzi, Bernardo Bellotto. Warschauer Veduten, Monachium 1991, s. 133
Bożena Anna Kowalczyk, Bellotto and Canaletto. Wonder and Light, Mediolan 2017, s. 268
Opis tekstowy

Portret konny królewskiego pazia Gintowta

Bellotto, Bernardo (1722-1780) (autor)
ZKW/6256/ab
Przedstawiony na obrazie jeździec ubrany w mundur polskiego oficera to być może 23-letni Celestyn Gintowt Dziewiałtowski, późniejszy generał- -adiutant króla (1780) i podpułkownik wojska koronnego (1785). Młodzieniec sportretowany został na tle sielskiego krajobrazu podrzymskiej wsi. To capriccio z Mauzoleum Plaucjusza nad rzeką Aniene nieopodal Tivoli. Obraz należy do cyklu czterech portretów konnych autorstwa Bernarda Bellotta, które król Stanisław August zamówił u artysty w 1773 r. Wykonanie obrazów poświadczone zostało przez samego malarza w spisie dzieł dostarczonych na dwór królewski: quattro picolli quadri di invenzione con cavalli presi dalla natura e Figure... Obraz zarejestrowany został także w 1795 r. w rękopiśmiennym inwentarzu obrazów na Zamku Królewskim pod numerem 459 i tytułem: Le page Gintowt a cheval, suivi d’un palfrenier a livrée du Roi (Catalogue des Tableaux appartenant a Sa Ma[jesté] Le Roi de Pologne 1795, Archiwum Główne Akt Dawnych, Archiwum Księcia Józefa Poniatowskiego, sygn. 202). Trzy pozostałe płótna z tego cyklu przechowywane są obecnie w zbiorach muzealnych. Są to: Pułkownik Königsfels uczący księcia Józefa Poniatowskiego jazdy konnej i Stajenny prowadzący konia należące do Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Portret konny oficera husarii z kolekcji Kunsthistorisches Museum w Wiedniu. Miejsce przechowywania omawianego obrazu przez długi czas było nieznane. To wyjątkowa seria dzieł Bellotta, obejmująca rzadkie w twórczości tego wybitnego wedutysty obrazy rodzajowe. Tematy hippiczne pojawiające się w sztafażach jego monumentalnych kompozycji miejskich i krajobrazowych zyskały tutaj autonomię. Jest wielce prawdopodobne, że było to konsekwencją zaleceń samego mecenasa – król Stanisław August przekazywał pracującym dla niego malarzom swe oczekiwania i niezwykle precyzyjne wskazówki, również dotyczące kompozycji powstających dla niego obrazów. Przywrócenie tego doskonale udokumentowanego dzieła do królewskiej kolekcji malarstwa stanowi bez wątpienia wielkie wydarzenie w historii odbudowy dawnych zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie. Obraz został uroczyście dołączony do jubileuszowej wystawy monograficznej Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza (23 IX 2022– 8 I 2023 r.). Stało się to w 250. rocznicę powstania samego obrazu i 225. rocznicę opuszczenia przez niego murów warszawskiego zamku. Zakup możliwy był dzięki dofinansowaniu ze strony dziewięciu fundacji oraz dwóch spółek Skarbu Państwa. Są to w kolejności alfabetycznej: Fundacja Banku Pekao SA, Fundacja Enea, Grupa Azoty, Jastrzębska Spółka Węglowa SA, Fundacja KGHM Polska Miedź, Fundacja PGE, Fundacja PKO Banku Polskiego, Fundacja Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Fundacja PZU, Fundacja TAURON, Fundacja Totalizatora Sportowego.
Czytaj więcej
Wystawy

Portret konny królewskiego pazia Gintowta

Bellotto, Bernardo (1722-1780) (autor)
ZKW/6256/ab
CREME DE LA CREME. Wybrane nabytki 2021–2022, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski, 18.III.2023-14.V.2023
Firenze 1911, Mostra del ritratto italiano dalla fine del sec. XVI all' anno 1861
Milano 1910, Miniature e ventagli, Giovanni Carnevali detto il Piccio, ritrati del settecento