Wróć do poprzedniej strony

Dodaj do ulubionych
Podstawowe informacje

Waza etruska

Wolff, Karol (Bielino ; wytwórnia fajansu ; 1783- ca 1800) (wytwórnia)
ZKW/943
Miejsce powstania/znalezienia
Warszawa (Polska) (miejscowość)
Datowanie
1789-1790
Technika
wypalanie, malowanie na zimno
Tworzywo
glina
Rodzaj
waza dekoracyjna
Rozwiń
Dział
Ceramika
Własność
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Wymiary
77 x 49 x 40 cm (śr.)
Bibliografia
Mańkowski Tadeusz (oprac.), Batowski Zygmunt (współudział), Brokl Kazimierz (współudział), Galeria Stanisława Augusta, t. 1-2, Lwów 1932, t. I, s. 62, 161
Tadeusz Mańkowski, Mecenat artystyczny Stanisława Augusta, Warszawa 1976, il. 13, s. 188, s. 196
Zatorska-Antonowicz Ilona, Osiemnastowieczne fajanse warszawskie w zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie, Warszawa 1993, kat. 9
Ładyka Natalia, Inwentarz Zamku Królewskiego w Warszawie z 1795 / Inventaire Général des meubles et effets mobiliier qui sont dans le Château de Varsovie, fait en Mars 1795, Warszawa 1997, s. 117, il. 38
Orzeł i Trzy korony. Sąsiedztwo polsko-szwedzkie nad Bałtykiem w epoce nowożytnej (XVI-XVIII w.), red. Katarzyna Połujan, Warszawa 2002, s. 214-215, poz. III 13 (tu bibligrafia)
Splendor i wiedza: biblioteka królewska Stanisława Augusta, red. T. Jakubowski, A. Dzięcioł, Warszawa 2022, t. II, nr kat. 3.23.
Opis tekstowy

Waza etruska

Wolff, Karol (Bielino ; wytwórnia fajansu ; 1783- ca 1800) (wytwórnia)
ZKW/943
Waza pochodzi z dawnych zbiorów zamkowych i została wykonała - jako jedna z dwóch - na zamówienie Stanisława Augusta Wytwórnia Karola Wolffa na Bielinie w 1789 lub 1790 r. W tej manufakturze powstała jeszcze co najmniej druga para waz etruskich, gdyż w inwentarzu Zamku Królewskiego w Warszawie z 1795 r. wymieniono cztery. W końcu XVIII w. dwie z nich dekorowały dawną Salę Audiencjonalną, a dwie inne – Garderobę Króla. W okresie międzywojennym dwie wazy umieszczono w niszach w Sali Canaletta. To ceramiczne dzieło manufaktury bielińskiej nawiązuje do apulijskich terakotowych kraterów z IV wieku p.n.e., zwanych - od formy zakończenia uchwytów – wolutowymi, z malowaną dekoracją czerwonofigurową. Bezpośrednim wzorem mogła być oryginalna waza etruska , którą otrzymał w darze bratanek króla, ks. Stanisław Poniatowski na dworze króla neapolitańskiego. Niewykluczone jest także, że autor wazy naśladował tzw. wazę Hamiltona, wykonaną w Apulii ok. 330-310 pne., którą znał za pośrednictwem ilustrowanego wydawnictwa d’Hancarville’a Antiquités, Etrusques, Greques et Romains. Autor wazy niemal wiernie odtworzył jej formę ze szczegółami i dekorację malarską brzuśca (nieco uproszczając), Waza odzwierciedla ówczesną fascynację starożytną sztuką rzymską, przejawiającą się także w kopiowaniu oryginalnych zabytków: rzeźb i wyrobów rzemiosła artystycznego., Tego typu kratery apulijskie powstawały w wielu wytwórniach, m.in. w manufakturze Etruria Wedgwooda.
Czytaj więcej
Wystawy

Waza etruska

Wolff, Karol (Bielino ; wytwórnia fajansu ; 1783- ca 1800) (wytwórnia)
ZKW/943
Orzeł i Trzy Korony, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski w Warszawie, 8.IV.2002-7.VII.2002
Semper Polonia. Sztuka w Polsce od Oświecenia do Romantyzmu., Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Musee des Beaux - Arts w Dijon, 26.XI.2004-28.II.2005
Stanisław August. Ostatni król Polski. Odrodzenie w upadku, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Zamek Królewski w Warszawie, 25.XI.2011-12.II.2012
Wazy greckie z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Pałac w Wilanowie, 26.VI.2007-23.IX.2007